(i)Luminați de strălucirea fermecătoare a beculețelor cu consum redus de electricitate care împodobesc frumosul Târg de Crăciun al Craiovei, ne-am decis să aflăm ce se mai povestește în presa de specialitate și pe platformele online de profil despre Târgurile de Crăciun organizate prin Europa.
Rezultatele sunt interesante și oarecum, dezamăgitoare pentru noi, cei care ne mândrim cu frumusețea de Târg de Crăciun care strălucește în inima orașului nostru…
…dar știut este că ochii stăpânului mai întotdeauna îngrașă vita.
Târgurile de Crăciun din Europa în paginile unor importante publicații europene
TOP TIMES TRAVEL
Times Travel – secțiune specializată în promovarea locațiilor turistice a cărei activitate este realizată de experții din domeniu ai publicațiiilor britanice THE TIMES și THE SUNDAY TIMES – realizează un TOP al elor mai bune Târgurilor de Crăciun din Europa.
Din articolul Times Travel aflăm că Târgurile de Crăciun au început să fie organizate în Statele Germanice ale Evului Mediu târziu. Unul dintre cele mai vechi Târguri de Crăciun este cel organizat în Dresda și datează din anul 1434.
În TOP-ul Time Travel, pe primele 3 locuri, s-au clasat: Locul I – Koln (Germania) pentru varietatea de piețe care formează marele Târg de Crăciun din acest oraș; Locul II – Salzburg (Austria) pentru spectacolele de colinde și tradițiile vechi de Crăciun promovate; Locul III – Berlin (Germania) pentru diversitatea de daruri de Crăciun comercializate și pentru oportunitățile de practicare a unor sporturi de iarnă (săniuș, patinaj) cu lecții gratuite oferite copiilor. Din Europa de Est, pe Locul IV s-a clasat Budapesta (Ungaria) al cărei Târg de Crăciun oferă un frumos spectacol de lumini și un „cerc de gheață” amenajat în jurul Bradului de Crăciun, loc unde se poate practica patinajul. TOP INTEGRAL AICI
TOP DEUTSCHE WELLE
Trustul german de presă scrisă și radio-tv DW oferă un TOP în imagini al celor mai frumoase Târguri de Crăciun din Europa. În TOP-ul DW, pe primele 3 locuri, s-au clasat: Locul I – Bratislava (Slovacia) cu Târgul de Crăciun organizat în Piața Centrală a orașului (Hlavne Namestie, în limba slovacă). Târgul oferă numeroase produse de artizanat, precum și preparate culinare specifice Slovaciei și Sărbătorilor de Iarnă; Locul II – Milano (Italia) cu Târgul de Crăciun organizat chiar lângă impunătoarea Catedrală Romano-Catolică „Duomo di Santa Maria Nascente”. Târgul este evidențiat de un imens Brad de Crăciun ridicat în vecinătatea Catedralei; Locul III – Falum Mine (în apropiere de Stockholm, Suedia). Acest Târg de Crăciun este amenajat în locația unei foste mine de cupru, declarată UNESCO World Heritage Site și oferă vizitatorilor produse culinare și de artizanat suedeze specifice Sărbătorilor de Iarnă, precum și spectacole de muzică. TOP INTEGRAL AICI
TOP THE GUARDIAN
Cunoscuta publicația britanică The Guardian realizează un TOP al Târgurilor de Crăciun sub genericul „Moș Crăciun face cumpărături de aici: 10 dintre cele mai „cool” Târguri de Crăciun din Europa”. Pe primele trei locuri se clasează: Locul I – Zagreb (Croația) cu Târgul de Crăciun organizat în Zrinjevac Park, unde vizitatorilor li se oferă, într-un decor de „Christmas Wonderland”, produse de artizanat, produse de panificație tradiționale (foarte căutată este štrukli un fel de plăcintă cu brânză moale), băuturi tradiționale de sezon; Locul II – Grotele din Valkenburg (Olanda), cu un Târg de Crăciun amenajat la poalele dealului Cauberg și în grotele din adâncul acestuia, fostele tunelori ale carierei Gemeentegrot. Cel mai mare Târg de Crăciun amenajat în subteran din Europa oferă produse artizanale, mâncare și băutură cu specific olandez, totul într-un univers subteran împodobit cu ornamente și statui puternic luminate. Vizitatorii au la dispoziție și o aplicație digitală care le oferă o hartă și orientare în labirintul galeriilor subterane care găzduiesc Târgul de Crăciun; Locul III – Cheile Ravennei (Germania), cu un Târg de Crăciun amenajat într-un defileu, la baza unui viaduct feroviar cu o înălțime de peste 40 metri. Acest Târg de Crăciun, recunoscut ca fiind unul dintre cele mai ecologice din Europa, oferă produse fabricate de localnicii din zonă, precum tricotaje din lână de miel, măști din lemn sculptate manual, produse culinare tradiționale. Vizitatorii au la dispoziție un autocar de la gările cele mai apropiate (Hinterzarten sau Himmelreich). TOP INTEGRAL AICI
TOP EURONEWS (TRAVEL)
Redacția TRAVEL a EURONEWS, cel mai cunoscut post de televiziune de știri din Europa, oferă un TOP în care primele trei locuri sunt ocupate de: Locul I – Salzburg (Austria), al cărui Târg de Crăciun este remarcat pentru spectacolele de colinde și tradițiile vechi de Crăciun promovate; Locul II – Budapesta (Ungaria) cu un Târg de Crăciun amenajat în fața Catedralei „Sfântul Ștefan” și care oferă un frumos spectacol de lumini, precum și un „cerc de gheață” amenajat în jurul Bradului de Crăciun, loc unde se poate practica patinajul; Locul III – Bruges (Belgia) cu un Târg de Crăciun care oferă produse tradiționale, locuri pentru patinaj și un iluminat feeric. TOP INTEGRAL AICI
TOP INDEPENDENT (UK)
Redacția britanică a cunoscutei publicații internaționale INDEPENDENT, realizează un TOP intitulat „Cele mai bun Târguri de Crăciun din Europa și unde să vă cazați”. Primele trei locuri sunt ocupate de: Locul I – Budapesta (Ungaria) cu un Târg de Crăciun despre care redacția INDEPENDENT oferă detalii inedite: este organizat, de fapt, în patru piețe importante ale orașului (Piața de la Catedrala „Sf. Ștefan”, Piața Vorosmarty, Piața Deak și Piața Fovam). Redacția recomandă, ca loc de cazare, Hotelul D8, un hotel de Trei Stele, la modă, în zona Vorosmarty; Locul II – Zagreb (Croația) cu un Târg de Crăciun amenajat în peste 12 piețe ale orașului. Redacția recomandă, ca loc de cazare, Hotelul 9, un hotel tip „boutique contemporan”, cu mic dejun inclus și o superbă terasă amenajată pe acoperiș, de unde poate fi admirată panorama orașului. Locul III – Lille (Franța) cu un Târg de Crăciun amenajat în Piața Rihour, unde sunt oferite spre vânzare produse artizanale, jucării, cadouri de sezon, precum și produse culinare tradiționale franțuzești (ca vestita tartiflette – o plăcintă din cartofi, cu brânză reblochon, slănină lardon, ceapă și vin alb). TOP INTEGRAL AICI
Târgurile de Crăciun din Europa în paginile unor publicații și platforme online specializate în turism și petrecerea timpului liber
TOP LONELY PLANTE
Lonely Planet – cea mai mare editură de ghiduri de călătorie din lume, deținută de BBC Worldwide – publică în revista omonimă de specialitate, un TOP al Târgurilor de Crăciun în care primele trei locuri sunt ocupate de: Locul I – Innsbruck (Austria) cu un Târg de Crăciun organizat în zona medievală a orașului din Munții Alpi și care oferă produse culinare tradiționale, spectacole de muzică populară austriacă, precum și spectacole de teatru cu păpuși pentru copii, totul într-o atmosferă feerică oferită de luminile și decorațiunile de Crăciun; Locul II – Muntele Pilatus (Alpii Bernezi, lacul Lucerna, Elveția) cu un Târg de Crăciun amenajat în munte, la o înălțime de 2.132 metri și care oferă spectacole de muzică tradițională, produse de artizant și culinare specifice zonei; Locul III – Salzburg (Austria) cu un Târg de Crăciun amenajat în Piața Palatului Princiar „Schloss Hellbrunn” și care oferă produse de artizanat și culinare tradiționale, spectacole de colinde, muzică de fanfară, plimbări cu „Trenul de Crăciun”, dar și o mică grădină zoologică amenajată pentru copii. TOP INTEGRAL AICI
TOP AFAR
În TOP-ul oferit de AFAR – o importantă revistă internațională specializată în turism înființată în 2009, cu sediul în Statele Unite – primele trei locuri sunt ocupate de: Locul I – Praga (Cehia) cu un Târg de Crăciun organizat în două locații principale (Piața Orașului Vechi Medieval și Piața Wenceslas) și în alte cinci locații secundare (Insula Kampa, Piața Republicii, Piața Havel, Piața Castelului Praga și Piața Păcii), care oferă produse artizanale tradiționale, jucării din lemn, dulciuri tradiționale (perníčky – turtă dulce picantă și trdelník – produse de paterie dulci care se servesc fierbinți), precum și foarte căutatele produse culinare ale zonei: Pražská Šunka (hălci de șuncă prăjită la cazan), klobása (cârnați la grătar), langoš (pâine în crustă de usturoi, brînză și ketchup), knedlíky plněné uzeným masem (găluște cu carne afumată), sladké knedlíky (găluște dulci), palačinky (un soi de clătite tradiționale) și rybí polévka (supă tradițională cehă preparată la ceaun din crap, legume, țuică și smântână); Locul II – Cheile Ravennei (Germania), cu un Târg de Crăciun amenajat într-un defileu, la baza unui viaduct feroviar cu o înălțime de peste 40 metri (unul dintre cele mai ecologice Târguri de Crăciun din Europa); Locul III – Grotele din Valkenburg (Olanda), cu un Târg de Crăciun amenajat la poalele dealului Cauberg și în grotele din adâncul acestuia, fostele tunelori ale carierei Gemeentegrot (cel mai mare Târg de Crăciun amenajat în subteran din Europa). TOP INTEGRAL AICI
TOP WANDERLUST
Wanderlust – o celebră revistă britanică de specialitate – oferă un TOP al Târgurilor de Crăciun din Europa, în care primele trei locuri sunt ocupate de: Locul I – Bruges (Belgia) cu un Târg de Crăciun care oferă produse tradiționale, locuri pentru patinaj și un iluminat feeric, totul amenajat în Piața vestitei Clopotnițe „Nelfort van Brugge”. Redacția Wanderlust recomandă cu căldură ciocolata comercializată la acest Târg în numeroase varietăți și arome; Locul II – Tallinn (Estonia) cu un Târg de Crăciun care continuă tradiția primului Brad de Crăciun instalat într-o piață din istoria Europei și care a fost expus în Piața orașului Tallinn, în anul 1441. Redacția Wanderlust recomandă produsul culinar tradițional „piparkoogid” (prăjituri de turtă dulce cu piper), precum și cârnații cu varză murată preparați după o rețetă tradițională locală; Locul III – Copenhaga (Danemarca) cu un Târg de Crăciun amenajat în Grădinile Tivoli și care oferă jucării din lemn, decorațiuni tradiționale din ceramică, vestitele julepynt (decorațiuni daneze de Crăciun confecționate manual), preparate culinare tradiționale (vin fiert cu aebleskiver, un fel de gogoși daneze), precum și celebra Paradă de Sfânta Lucia, cu zâne, spiriduși și colindători organizată pe canalele din Copenhaga. TOP INTEGRAL AICI
TOP FOOD&WINE MAGAZINE
Food & Wine Magazine este o publicație de specialitate în domeniul turismului, călătoriilor culinare, serviciilor hoteliere etc. publicată de Dotdash Meredith, cel mai mare editor de conținut digital și tipărit din S.U.A. În TOP-ul realizat de Food & Wine Magazine, primele trei locuri sunt ocupate de: Locul I – Strasbourg (Franța) cu celebrul și cel mai vechi Târg de Crăciun din Franța (prima ediția a avut loc în 1570) amenajat în aproximativ 13 locații ale orașului (Grande Île, Piața Broglie, Piața Catedralei, Piața Gutenberg, Piața Marche-aux-Poissons, Piața Benjamin-Zix etc.) și care oferă celebrul vin alsacian, preparate culinare tradiționale, obiecte de artizanat etc., într-un decor feeric; Locul II – Belfast (Irlanda de Nord) cu Târgul de Crăciun organizat în Grădinile Primăriei și care oferă produse tradiționale de artizanat, produse din bucătăria tradițională locală, dar și un festival culinar internațional cu produse provenind din 21 de țări: crêpe (clătite tradiționale din Franța), clătite olandeze, ciocolată belgiană, o selecție exotică de burgeri din carne de struți, mistreți și crocodili, diferite feluri bratwurst (cârnați tradiționali din Germania) preparați la „Schwenkegrill” (un fel de grătar pivotant), paella spaniolă (specialitate din orez și fructe de mare specifică din zona lacului Albufera de lângă Valencia, Spania) dulciuri din Italia și vin fiert provenit din vestita podgorie Cochem (Valea Mosel, Germania); Locul III – Geneva (Elveția) cu magnificul Târg de Crăciun „Noël au Jardin”, care oferă vizitatorilor o multitudine de atracții: Bradul de Crăciun al unei organizații filantropice care oferă posibilitatea ca vizitatorii să ofere donații folosind un Cod QR pentru a împlini dorințele de Crăciun ale copiilor afectați de boli grave (în schimbul donației, vizitatorii pot să așeze în ramurile bradului un ornament realizat de voluntarii asociației), plimări cu ponei pentru copii și cu caleașca trasă de cai pentru cei mari, ateliere de bricolaj pentru copii, atelier de artă japoneză Kamishiba („teatrul de hârtie” prin intermediul unor ilustrații confecționate din hârtie), concerte organizate de Fanfara Conservatorului de Muzică din Geneva, spectacol de muzică tradițională susținut de Ansamblul „Cors des Alpes L’Étoile” etc. TOP INTEGRAL AICI
TOP TRAVEL&LEISURE
Revista TRAVEL&LEISURE – fondată în 1971, în online din 1998 și specializată în turism, călătorii, promovarea de specialități culinare, servicii hoteliere etc. – oferă un TOP al Târgurilor de Crăciun 2022 în care primele trei locuri sunt ocupate de: Locul I – Berlin/Bebelplatz (Germania) care oferă ateliere meșteșugărești cu produse de artizanat tradiționale, produse culinare preparate după rețete tradiționale germane (vin fiert cu migdale și castane prăjite, mezeluri tradiționale, dulciuri etc.), amenajarea Târgului gravitând în jurul unui mare Brad de Crăciun; Locul II – Paris (Franța) cu Târgul de Crăciun amenajat în două locații superbe (Grădina Tuilerie – „La Magie de Noël și Piața din jurul clădirii-monument „Grande Arche”, din arondismentul „La Défense”) și care oferă produse de artizanat, diferite distracții (patinoar, o Roată uriașă etc.), precum și produse culinare tradiționale (brânzeturi franțuzești, șampanie și vinuri franțuzești, tradiționala supă de ceapă etc.); Locul III – Strasbourg (Franța) cu celebrul și cel mai vechi Târg de Crăciun din Franța (prima ediția a avut loc în 1570) amenajat în aproximativ 13 locații ale orașului (Grande Île, Piața Broglie, Piața Catedralei, Piața Gutenberg, Piața Marche-aux-Poissons, Piața Benjamin-Zix etc.) și care oferă celebrul vin alsacian, preparate culinare tradiționale (bredele – biscuiți și mici prăjituri coapte, foie gras – produs culinar tradițional franțuzesc preparat din ficat de rață sau de gâscă), obiecte tradiționale de artizanat etc. TOP INTEGRAL AICI
TOP TIME OUT GROUP
Compania internațională TIME OUT GROUP – specializată în promovarea turismului, călătoriilor, locațiilor exotice, turismului culinar etc. – propune un TOP al Târgurilor de Crăciun în care primele trei locuri sunt ocupate de: Locul I – Tallinn (Estonia) cu un Târg de Crăciun care continuă tradiția primului Brad de Crăciun instalat într-o piață din istoria Europei și care a fost expus în Piața orașului Tallinn, în anul 1441; Locul II– Copenhaga (Danemarca) cu un Târg de Crăciun amenajat în Grădinile Tivoli; Locul III – Aachen (Germania) cu un Târg de Crăciun amenajat în „Münsterplatz” și care oferă articole tradiționale de artizanat, precum și o mare varietate de preparate culinare tradiționale germane, între care se evidențiază vestitele Kartoffelpuffer (clătite din cartofi și făină cu cremă din usturoi, ceapă rasă, ouă și condimente) și Aachener Printen (un fel de turtă dulce cu miere sau cu sirop din sfeclă de zahăr). TOP INTEGRAL AICI
TOP HOLIDAY PIRATES
Holiday Pirates este o companie care oferă o platformă online și aplicații smart pentru căutare de oferte de servicii turistice cu cea mai rapidă creștere din Europa. De la înființarea sa în 2012, compania a înregistrat pe platforma online aproximativ 30 de milioane de vizite lunare și a lansat servicii în 10 țări (Germania, Austria, Elveția, Franța, Italia, Țările de Jos, Polonia, Spania, Marea Britanie și Statele Unite), în 7 limbi diferite. În TOP-ul oferit de companie, primele trei locuri sunt ocupate de: Locul I – Bath (Marea Britanie) cu Târgul de Crăciun organizat în piața bisericii medievale gotice „Bath Abbey” și care oferă produse de artizanat, preparate culinare tradiționale, concerte de colinde, dar și zone special amenajate pentru organizațiile caritabile locale; Locul II – Bruxelles (Belgia) cu un Târg de Crăciun care oferă produse artizanale realizate de meșteșugari locali, produse culinare tradiționale, spectacole de fanfară și colinde etc.; Locul III –Berlin/Bebelplatz (Germania) care oferă ateliere meșteșugărești cu produse de artizanat tradiționale, produse culinare preparate după rețete tradiționale germane (vin fiert cu migdale și castane prăjite, mezeluri tradiționale, dulciuri etc.) TOP INTEGRAL AICI
TOP BOOKING
Booking.com a fost fondată în anul 1996 la Amsterdam și a reușit performanța să se transforme dintr-un mic start-up olandez în cea mai importantă companie de turism digital din lume. Booking.com este disponibil în 43 de limbi și oferă informații despre peste 28 de milioane de locuri de cazare, inclusiv peste 6,6 milioane de case, apartamente și alte locuri unice de cazare. În TOP-ul realizat de Booking.com, primele trei locuri sunt ocupate de: Locul I – Grotele din Valkenburg (Olanda), cu un Târg de Crăciun amenajat la poalele dealului Cauberg și în grotele din adâncul acestuia, fostele tunelori ale carierei Gemeentegrot; Locul II – Nuremberg (Germania) cu un Târg de Crăciun a cărui tradiție începe în anul 1628 și care oferă produse tradiționale fabricate local ca ornamentele de Crăciun „Zwetschgenmännle” (figurine minuscule din prune uscate), spărgătoare de nuci din lemn, renumita turtă dulce a orașului, cârnați la grătar, foarte condimentați (vestiții „Nuremberg Bratwurst”) serviți cu „glühwein” (vin fiert), sau cu punch cu rom și garnitură de migdale prăjite. Locul III – Trento (Italia) cu un Târg de Crăciun specializat în vinuri produse în celebra regiune Trentino-Alto Adige (Tirolul de Sud), între acestea remarcându-se vinurile spumante și soiurile Chardonnay și Pinot Noir. TOP INTEGRAL AICI
TOP WORLD TRAVEL GUIDE
World Travel Guide (WTG) este un „brand” digital emblematic din portofoliul Companiei Columbus Travel Media și oferă un ghid cuprinzător al celor mai bune destinații de călătorie din lume. WTG apare în variantă tipărită de peste 30 de ani, iar în variantă online de aproximativ 24 de ani, fiind disponibil în engleză, germană și spaniolă. Portalul WTG înregistrează lunar peste 1 milion de utilizatori unici. În TOP-ul oferit de WTG, primele trei locuri sunt ocupate de: Locul I – Rothenburg (Germania) cu un Târg de Crăciun amenajat în atmosfera feerică a acestui oraș german cu arhitectură medievală și care oferă produse de artizanat, produse culinare tradiționale ca „Bratwurste” (cârnați prăjiți crocant), „Flammkuchen” (specialitate din Alsacia, o plăcintă cu „fromage blanc” sau „crème fraîche”, cu ceapă feliată subțire și lardon-cuburi de slănină rumenită), „Lebkuchen” (turtă dulce cu miere, ghimbir, alune, nuci și fructe confiate), precum și o bogată varietate de produse specifice Sărbătorilor Crăciunului la celebrul Magazin „Käthe-Wohlfahrt”, considerat a fi „mama tuturor magazinelor de Crăciun”; Locul II – Copenhaga (Danemarca) cu un Târg de Crăciun amenajat în Grădinile Tivoli; Locul III – Viena (Austria) cu un Târg de Crăciun amenajat în mai multe locații celebre ale orașului (Stephansplatz, Genussmarkt bei der Oper, Michaelerplatz, Weihnachtsdorf on Maria-Theresien-Platz, Hirschstetten, Belvedere; Karlsplatz, Freyung, Christkindlmarkt am Rathausplatz, Wintermarkt am Riesenradplatz; Schönbrunn Christmas market, Weihnachtszauber). Oferta pentru vizitatori este diversă: produse artizanale tradiționale, produse culinare specifice bucătăriei vieneze, locații pentru copii (carusel, standuri cu jucării tradiționale, dulciuri vieneze etc.), vin fiert preparat după rețete locale tradiționale etc. Tradiția organizării Târgului de Crăciun la Viena începe în anul 1772, când a fost amenajat primul Târg în centrul istoric al orașului. TOP INTEGRAL AICI
Târgul de Crăciun de la Craiova – un demers lăudabil, dar… mai e mult până departe. Ce este de făcut?
Modul de organizare, de amplasare și ofertele de produse artizanale, culinare etc. prin care se caracterizează Târgurile de Crăciun prezentate aici, ne conduc la mai multe concluzii cu privire la Târgul de Crăciun organizat, din bani publici, de Primăria Craiova.
Concluzia 1 – Demersul de a așeza Craiova pe „harta europeană” a Târgurilor de Crăciun este lăudabil și trebuie încurajat și susținut. După cum observăm din statisticile oferite de TOP-urile prezentate, aceste Târguri reprezintă pentru municipalitățile organizatoare atât o importantă sursă de imagine pozitivă, de promovare a comunității, cât și (mai ales!) o importantă sursă de bani!
Concluzia 2 – Târgul de Crăciun Craiova 2022 nu reușește, deocamdată, să-și asume un specific local, adică să reprezinte, prin ceea ce oferă, tradițiile populare, culinare, de produse artizanele etc. specifice Olteniei, Craiova fiind „Cetatea Băniei”, Capitala Regiunii Oltenia. De exemplu, micii și berea sau produsele culinare din alte regiuni ale României, NU sunt specifice Olteniei, nu reprezintă bucătăria tradițională oltenească. În Târgul de Crăciun al Craiovei, nu am avut de unde să gustăm „zaibăr” (vestitul vin al Olteniei) și nici o „pâine-n țăst”, des pomenite de Nea Mărin al nostru!
Concluzia 3 – Amestecul de produse culinare și produse de artizanat mai mult sau mai puțin legate de perioada Crăciunului, de fast-food-uri, de tarabe cu „chinezării”, cu podoabe și ornamente de brad, cu produse de vestimentație, cu obiecte religioase etc. care inundă Târgul de Crăciun de la Craiova, lasă senzația de bâlci, de târg de duminică, ceea ce afectează negativ ideea de eveniment dedicat Crăciunului.
Concluzia 4 – Utilizarea mai multor locații pentru amenajarea Târgului de Crăciun de la Craiova este o ideea foarte bună (după modelul Târgurilor organizate în alte orașe ale Europei), însă aplicarea ei este deficitară. Prima constatare este că organizatorii s-au concentrat doar asupra locațiilor din centrul orașului și totodată, nu au reușit să confere fiecărei locații un specific anume, ci au ales să „inunde” toate locațiile cu cât mai multe „beculețe” și alte instalații cu lumini ornamentale. Trebuie să se profite de multitudinea locațiilor și să se facă efortul necesar pentru ca fiecare dintre aceste locații să spună popria poveste! O altă constatare este aceea că Primăria Craiova a ignorat total cartierele orașului care dețin locații unde pot fi organizate tarabe, caruseluri și activități artistice specifice unui Târg de Crăciun. De exemplu, în Craiovița Nouă (cel mai mare cartier al orașului!) sunt locații unde poate fi amenajată o parte a Târgului de Crăciun. Alte locații ar fi Parcul Romanescu, Parcul Tineretului sau Complexul Expozițional… Organizatorii din Primăria Craiova trebuie să dea dovadă de imaginație, flexibilitate, spirit inovativ și curaj pentru a dezvolta Târgul de Crăciun al orașului, cu adevărat, într-un spirit european. Remarcăm nefericita alegere a zonei Casa Băniei – Catedrala Mitropolitană „Sf. Dumitru” pentru amplasarea unui carusel și a unor „căsuțe-tarabă”. Această locație putea fi cu totul altfel folosită! De exemplu, se putea amenaja o secțiune privind tradițiile populare religioase din Oltenia specifice perioadei Crăciunului: ateliere de pictat icoane pentru copii, scenă pentru organizarea de spectacole de colinde tradiționale și cântări creștine de Crăciun, „căsuțe-tarabe” pentru comercializarea unor produse religioase specifice perioadei (icoane, calendare etc.) ori a unor produse culinare specifice bucătăriei mânăstirești din Oltenia.
Concluzia 5 – Nu toți comercianții care participă la Târgul de Crăciun de la Craiova oferă produse specifice acestei perioade, iar de legătura dintre aceste produse și tradițiile Olteniei, cum spuneam, nici nu se poate vorbi! Primăria Craiova are posibilitatea să stabilească o „fișă de participare” pentru comercianți, cu accent pe produsele tradiționale ale Olteniei, să caute și să ofere condiții atractive pentru comercianți care promovează astfel de produse. Nu în ultimul rând, trebuie ajutați și promovați producătorii locali din Oltenia, care comercializează produse tradiționale specifice zonei noastre.
Concluzia 6 – Organizatorii de la Primăria Craiova pot colabora cu producătorii locali și/sau cu ONG-urile locale pentru a oferi, în cadrul Târgului de Crăciun, ateliere în care copiii, tinerii și oricare alți iubitori ai tradițiilor oltenești pot să învețe cum se realizează obiecte de artizanat și produse culinare specifice Olteniei. Majoritatea Târgurilor de Crăciun organizate în alte orașe ale Europei au o importantă componentă interactivă cu vizitatorii, manifestată prin astfel de ateliere.
Concluzie 7 – Promovarea online a Târgului de Crăciun de la Craiova este precară. O pagină de Facebook dedicată Târgului este destul de slab administrată. Aceeași situație o întâlnim și pe pagina Primăriei Craiova. Lipsește un site dedicat Târgului de Crăciun, unde cei interesați să afle detalii despre programul activităților, despre oferta de produse artizanale și culinare tradiționale, despre căile de acces, mijloace de transport, locuri de parcare (una dintre cele mai mari și încă nerezolvate probleme ale acestui Târg!), oferte de petrecere a timpului liber în cafe-barurile, restaurantele, sălile de spectacol ale Craiovei pe perioada Târgului etc. Conținutul promovării Târgului de Crăciun de la Craiova trădează implicarea unor persoane mai puțin obișnuite cu activitățile de „public relations” specifice unor activități comunitare, așa cum este Târgul de Crăciun. Totodată, constatăm necesitatea organizării a măcar un punct de informare turistică în zona centrală a orașului, pe perioada funcționării Târgului de Crăciun, precum și a înființării unui departament special de promovare turistică a orașului. O altă idee ar fi ca Primăria Craiova trebuie să promoveze inițiativele sale turistice, așa cum este Târgul de Crăciun sau Târgul de Paști, în rândul platformelor online specializate la nivel european/internațional, precum și al blogger-ilor din domeniu. Nu în ultimul rând, este o mare eroare de organizare ignorare traficului mare de călători din Aeroportul Craiova și lipsa unor activități de promovare a activităților/obiectivelor turistice ale Craiovei, organizate permanent și profesionist în incinta Aeroportului!
Concluzia 8 – Oricât de frumoase sunt instalațiile de lumini care împodobesc locațiile unde este amenajat Târgul de Crăciun de la Craiova, absența unui specific local (în strânsă legătură cu tradițiile populare oltenești specifice perioadei de Crăciun, cu produsele culinare și artizanale specifice Oltenie!) și atmosfera de bâlci reduc din contribuția reală a acestui Târg la promovarea orașului nostru și mai ales, la încasarea unor venituri serioase la bugetul local!
Sperăm că anul 2024, va aduce orașului Craiova un Târg de Paște și un Târg de Crăciun organizate astfel încât să reprezinte, cu adevărat și la nivel european, tradițiile oltenești, atât de frumoase și cu care ne mândrim de câteva sute de ani!
TÂRGUL DE CRĂCIUN DE LA CRAIOVA – GALERIE FOTO