La umbra luminilor orbitoare ale ornamentelor poleite ale Târgurilor de Crăciun și de Paște, dincolo de zgomotul Festivalului IntenCity, administrația orașului nostru înregistrează serioase deficiențe în gestionarea financiar-contabilă a resurselor orașului, iar buna guvernanță pare a fi gonită definitiv din capitala Olteniei.
Cel puțin așa ne spune Raportul de audit financiar asupra situațiilor financiare consolidate ale Unității Administrative Teritoriale Municipiul Craiova pentru anul 2022, emis de Curtea de Conturi a României cu numărul 74670/09.11.2023.
Auditul efectuat de Curtea de Conturi a României asupra situațiilor financiare raportate de către UATM Craiova pentru anul 2022, a constatat deficiențe cu influențe semnificative asupra situațiilor financiare ale orașului nostru.
Micul haos din contabilitatea orașului Craiova
Principala eroare descoperită de auditul Curții de Conturi în contabilitatea Primăriei Craiova constă din „menținerea eronată în conturile contabile de imobilizări a unor active fixe corporale, dezmembrate, cu o valoare totală de 59.944.649 lei (aproximativ 11.990.000 euro – n.n.), respectiv linia de tramvai în sumă de 15.604.755 lei și sistemul public de iluminat în sumă de 44.339.894 lei. De asemenea, s-a constatat că, în urma dezmembrării unor active fixe corporale, au rezultat materiale care nu au fost evaluate și nu au fost reflectate în evidența contabilă.”
Impactul estimat s-a regăsit în „majorarea valorii activelor imobilizate din situațiile financiare și a fondului bunurilor domeniului privat al UAT și în influențarea activelor curente din bilanțul contabil pentru 2022”.
Curtea de Conturi a recomandat „finalizarea procesului de scoatere din funcțiune, casarea și scăderea din patrimoniu a bunurilor propuse la casare ca urmare a realizării lucrărilor la obiectivele de investiții, precum și evaluarea bunurilor rezultate ca urmare a lucrărilor de modernizare a liniei de tramvai și a sistemului de iluminat public și înregistrarea acestora în evidența tehnico-operativă și financiar-contabilă a UATM Craiova.”
Mai pe înțelesul poporului, Primăria Craiova a dezmembrat fosta linie de tramvai și bucăți întregi din sistemul de iluminat public în procesul de modernizare, dar a uitat să scoată valoarea acestora din conturile contabile specifice. Totodată, Primăria Craiova nu a evaluat bunurile rezultate din modernizarea celor două obiective de investiție – linia de tramvai și sistemul de iluminat public – și nici nu le-a înregistrat în evidența tehnico-operativă și financiar-contabilă a orașului. Altfel spus, din perspectivă financiar-contabilă și de evidență tehnico-operativă, aceste investiții… NU EXISTĂ!
Curtea de Conturi a României a stabilita ca termen de rezolvare a acestor probleme data de 31.12.2023.
O altă eroare comisă de contabilii Primăriei Craiova a fost „menținerea eronată în contul 231 „Active corporale în curs de execuție”, a unor obiective de investiții finalizate și recepționate, în sumă de 49.432.833 lei. De asemenea, s-a constatat că o parte din aceste bunuri în sumă de 15.126.683 lei, au fost înregistrate în conturi corespunzătoare de active, dar nu au fost scăzute din contul 231.” Altfel spus, contabilii Primăriei Craiova au uitat să transfere în conturile contabile corespunzătoare niște obiective de investiții finalizate și recepționate de Primărie, în valoare de aproximativ 9.890.000 euro!
Situația a fost remediată treptată de către Primăria Craiova, prima dată prin nota contabilă nr.10/28 aprilie 2023 și ulterior prin nota contabilă nr.39/14 iulie 2023.
Curtea de Conturi a României a constat o altă eroare contabilă consistentă, anume „indicatorul bilanțier „Terenuri și clădiri” a fost diminuat prin neactualizarea valorii activelor fixe, aflate în patrimoniul UATM Craiova, cu valoarea lucrărilor de modernizare a străzilor în sumă de 56.945.111 lei inclusiv TVA.” În traducere liberă, Primăria Craiova a modernizat niște străzi prin oraș, în valoare de aproximativ 11.390.000 euro, dar contabilii orașului au uitat să actualizeze valoarea acestor active fixe conform cu valoarea rezultată din modernizare. Problema a fost rezolvată de Primărie tot în vară, prin nota contabilă nr.4010/27 iulie 2023.
Auditul a mai constat alte șase erori financiare sub pragul de semnificație, dintre care doar una singură a fost rezolvată.
De interes major pentru craioveni este o eroare care are legătură cu activitatea de salubritate desfășurată în oraș, un subiect care încă provoacă discuții tensionate între politicienii urbei și nemulțumiri permanente, prin calitatea mediocră a serviciilor prestate, printre craioveni.
Astfel, Curtea de Conturi a României a reținut „faptul că în anul 2022, UATM Craiova, pentru serviciul public de salubritate, a efectuat de la capitolul 74.02 ”Protecția mediului”, titlul 20 ”Bunuri și servicii”, plăți în sumă totală de 38.194.895 lei și a înregistrat, pentru aceeași perioadă, în evidența fiscală pe plătitori și în evidența contabilă, potrivit datelor prezentate în format electronic, taxe speciale de salubrizare (drepturi constatate de încasat) în sumă totală de 28.738.474 lei, rezultând astfel o diferență de 9.456.421 lei ce reprezintă de fapt taxă specială de salubrizare neînregistrată și neîncasată la bugetul local pentru această perioadă.”
Altfel spus, Primăria Craiova a plătit aproximativ 7.640.000 euro pentru serviciul public de salubritate, dar a încasat doar aproximativ 5.748.000 euro, diferența nefiind nici înregistrată și nici încasată la bugetul orașului.
Curtea de Conturi a recomandat ca, până la data de 31 decembrie 2023, Primăria Craiova să urmărească „declararea, stabilirea, înregistrarea și încasarea creanțelor fiscale de natura taxei speciale de salubrizare, de la toți contribuabilii de pe raza de competență, precum și corelarea debitelor fiscale cu sumele decontate pentru serviciul de salubrizare.”
Acest mic haos financiar-contabil – în care iese în evidență bizara situație a plăților și încasărilor pentru serviciul public de salubritate – ne determină să ne întrebăm: Primăria Craiova are cu adevărat capacitatea de a accesa și implementa corect mult promisele și lăudatele proiecte de dezvoltare din fonduri europene…?
Dacă onor contabilii Primăriei Craiova ar fi lucrat pentru o firmă privată sau Doamne ferește!, ar fi lucrat la o primărie din Vestul Europei și ar fi avut astfel de „performanțe”, cu certitudine ar fi fost concediați fără nicio ezitare…
…însă Craiova se află, din păcate, undeva, în fundătura României, așa că, foarte probabil, contabilii Primăriei noastre nu au pățit nimic pentru erorile comise.
Opera Română „IntenCity” Craiova și Filarmonica Oltenia – majorări salariale nejustificate
Curtea de Conturi a României a constatat „majorarea cheltuielilor de personal, în perioada auditată, de către ordonatorul terțiar de credite – Opera Română Craiova, care a acordat salarii pentru personalul cu funcții de specialitate artistică și personalul cu funcții de conducere prin raportare la grila de salarizare aplicabilă pentru „Instituții de spectacole sau concerte naționale ori de importanță națională”, valoarea totală a cheltuielilor de personal acordate nejustificat de Opera Română Craiova în anul 2022 fiind de 878.408 lei, inclusiv contribuția asiguratorie pentru muncă (CAM 2.25%).” Altfel spus, în 2022, onorabilii din conducerea Operei Române Craiova și-au majorat salariile și au aruncat ceva mărunțiș și personalului cu funcții de specialitate artistică din subordine, toată afacerea fiind de aproximativ 176.000 euro.
O situație „copy-paste” a fost descoperită și la Filarmonica Oltenia Craiova „care a acordat salarii pentru personalul cu funcții de specialitate artistică și personalul cu funcții de conducere prin raportare la grila de salarizare aplicabilă pentru „Instituții de spectacole sau concerte naționale ori de importanță națională”, valoarea totală a cheltuielilor de personal acordate nejustificat de Filarmonica Oltenia Craiova în anul 2022 fiind de 771.900 lei , inclusiv contribuția asiguratorie pentru muncă (CAM 2.25%).” La fel de onorabili la conducere, aceeași faptă… doar suma e ceva mai mică – aproximativ 154.400 euro.
Curtea de Conturi a României recomandă echipelor manageriale ale celor două instituții din subordinea Primăriei Craiova să realizeze „recalcularea drepturilor salariale pentru personalul cu funcții de specialitate artistică și personalul cu funcții de conducere, conform prevederilor legale (Termen: 31.10.2023)„ și totodată, să extindă „verificările în vederea stabilirii întinderii sumelor plătite nejustificat, (inclusiv majorări de întârziere), la întreprinderea măsurilor necesare pentru recuperarea acestora și la regularizarea cu bugetele publice a sumelor reprezentând contribuțiile aferente. (Termen: 31.01.2024)”. Altfel spus, banii înapoi!
Reiterăm certitudinea că nu vor fi aplicate sancțiuni celor care poartă răspunderea pentru aceste nereguli comise la nivelul celor două instituții de cultură ale Primăriei Craiova…
…și dacă cumva, suntem în eroare, și au fost aplicate sancțiuni, așteptăm cu interes un drept la replică.
Buna guvernanță la Primăria Craiovei – un fel de „zero barat”
Curtea de Conturi a României a analizat și buna guvernanță a Primăriei Craiova, pornind de la prevederile legale conform cărora „controlul intern managerial este în responsabilitatea conducătorului entităţii publice (Primarul Craiovei n.n.), care are obligaţia proiectării, implementării şi dezvoltării continue a acestuia.”
Auditul Curții de Conturi a constatat că primarul Craiovei „nu a dezvoltat și aplicat instrumente adecvate de supervizare și control a proceselor și activităților specifice direcțiilor/compartimentelor/serviciilor și entităților subordonate, în scopul realizării acestora în condiții de economicitate, eficientă, eficacitate, siguranță și legalitate.”
Totodată, se constată că „procedurile operaționale elaborate și aprobate, atât la nivelul UATM Craiova, cât și la nivelul entităților subordonate, nu asigură o separare a funcțiilor de inițiere, realizare, verificare, avizare și aprobare a operațiunilor, astfel încât acestea să fie încredințate unor persoane diferite, pentru a reduce considerabil riscul de apariție a erorilor, fraudelor, încălcării legislației, precum și riscul de nedetectare a problemelor pe fluxul unui proces sau al unei activități.”
Curtea de Conturi constată și că „procedura de gestionare a riscurilor existentă nu a asigurat identificarea, evaluarea și gestionarea riscurilor semnificative asociate tuturor obiectivelor entității și necesită îmbunătățiri, în analiza efectuată în etapa de planificare fiind identificate tranzacții care nu sunt corect înregistrate din punct de vedere al reglementărilor contabile sau care nu au fost înregistrate în evidența contabilă până la data de 31.12.2022.”
Nu în ultimul rând, „în ceea ce privește activitatea de audit intern, s-a constatat faptul că prioritizarea misiunilor de audit intern, nu a avut la bază evaluarea riscurilor existente în procesele/activitățile U.A.T.M Craiova, motiv pentru care recomandările formulate nu au condus la tratarea cauzelor care generează vulnerabilități din punct de vedere financiar și patrimonial.”
Dincolo de frazele elegant elaborate în limbajul tehnic folosit de Curtea de Conturi, ne izbește imaginea unei primării care pare a fi condusă într-un stil autoritarist, poate chiar dictatorial, exercitat de câteva personaje loiale primarului, cu ignorarea atât a reglementărilor financiar-contabile, cât și a procedurilor specifice controlului democratic al deciziilor adoptate la nivelul executivului Primăriei Craiova.
Însă, cum spuneam, craiovenii se mulțumesc să fie orbiți de luminile strălucitoare ale ornamentelor poleite de la Târgurile de Crăciun și de Paște, și să fie asurziți de zgomotul Festivalului IntenCity…
…iar pe Opoziția din Consiliul Local Craiova (parcă PNL sau USR?) nici nu mai irosim prea mult text și zicem doar atât (că tot a venit Crăiasa Zăpezii prin oraș): despre piticii înghețați ai politichiei craiovene, numai de bine!