Jurnaliștii de la SĂPTĂMÂNA ÎN OLTENIA prezintă într-o cuprinzătoare anchetă jurnalistică situația deosebit de tensionată din obștea călugărească a Mânăstirii Frăsinei, cunoscută ca fiind „Athos”-ul României.
Conform relatărilor jurnalistului Adi Pană, la Frăsinei se pare că dracu’ și-a băgat coada prin amestecul Mitropolitului Irineu și Arhiepiscopului Varsanufie în treburile interne ale obștii, în încercarea de a prelua controlul absolut asupra mânăstirii.
„Mai întâi, a fost “convins” stareţul, părintele arhimandrit Ioanichie Popescu, să se retragă din funcţie, apoi, prin votul obştii (vot acuzat dur că a fost contrafăcut chiar în prezenţa Mitropolitului Olteniei, ÎPS Irineu Popa), a fost înscăunat un nou stareţ, protosinghelul Onisifor Petrescu.
Rând pe rând, până acum, cam toate temerile şi chiar acuzaţiile credincioşilor s-au confirmat. Secondat de Arhiepiscopul Râmnicului, ÎPS Varsanufie Gogescu, Mitropolitul Olteniei (originar din satul Spinu, comuna vâlceană Perişani, intrat frate la Frăsinei în 1974 şi tuns în călugărie tot aici, 11 ani mai târziu, după ce şi-a desăvârşit şi studiile superioare) transformă pas cu pas sfântul lăcaş, singurul de rit athonit din România, liber să se ocârmuiască încă de când a fost, practic, rectitorit de Sfântul Calinic de la Cernica, într-o nouă sursă de venituri consistente pentru ocârmuitorii locali şi regionali ai Bisericii Ortodoxe Române.
Miza vădit comercială este dată mai ales de schimbarea orânduielii seculare şi la Biserica din vale (sau Biserica de jos), acolo unde se opreau miile de credincioase venite din toată ţara să se spovedească şi să asiste la slujbele oficiate de preoţii călugări de la sfântul lăcaş. A fost adus preot de mir Costea Negrea, nepot al înaltului ierarh, de la Jiblea, (reclamat, alături de soţie, că au bruscat o măicuţă de la Mănăstirea Ostrov) care şi-a intrat rapid în rol. Ba, chiar şi soţia şi-a făcut agresiv simţită prezenţa, cel puţin verbal, la slujba de acum câteva zile, dacă e să ne luăm după ce ne relatează numeroşi martori de la faţa locului.
Preoţii călugări de la mănăstire se pare că nu mai au voie să coboare, să spovedească şi să slujească, deşi, acum două săptămâni, unii colaboratori apropiaţi ai Arhiepiscopului Râmnicului susţineau că s-ar fi ajuns totuşi la o formulă de compromis, cu zile stabilite clar în care au voie să coboare prea cuvioşii.
Mai mult, deşi tot călugării pregăteau masa pentru credincioşi, mai nou ea va asigurată, prin contract de catering, de o firmă din Călimăneşti. Deja primele porţii au fost servite marţi, 22 noiembrie. E o afacere de aproximativ minim cinci – şase mii de lei (doar) pe fiecare zi de slujbă, adică peste 30.000 de lei lunar, în funcţie şi de câţi participanţi sunt, pentru firma amintită, în condiţiile în care curentul costă lunar mănăstirea aproximativ 40.000.
Tot în sarcina mănăstirii intră şi achitarea salariului preotului, deşi apar tot mai multe mărturii de la credincioşi, publicate mai ales pe reţelele de socializare, că s-ar fi înfiinţat colecte de bani pentru te miri ce, care vor intra în cutumă. În condiţiile în care călugării nu cereau niciodată bani.”
Articol integral SĂPTĂMÂNA ÎN OLTENIA