Am primit la redacție următorul răspuns comunicat de dl. Alexandru Boureanu, managerul Teatrului Național „Marin Sorescu” din Craiova.
„Referitor la apariția unor interpretări și speculații care distorsionează în această perioadă imaginea Teatrului Național “Marin Sorescu” – ‘culpa’ de a accepta într-un spațiu al teatrului organizarea de către o asociație culturală a unui eveniment dedicat zilelor culturii ruse – țin să precizez următoarele:
Instituția pe care o conduc colaborează cu diverse entități și asociații culturale care produc spectacole și evenimente care au drept scop celebrarea unor personalități ale culturii mondiale. De-a lungul timpului am găzduit numeroase astfel de expoziții, naționale și internaționale, cu rezultate dintre cele mai pozitive pentru care organizațiile sau ambasadele țărilor reprezentate ne-au mulțumit călduros.
Dându-ne acordul de a găzdui un astfel de eveniment, nu am bănuit și nici nu am crezut că facem jocurile propagandei Kremlinului. Mai degrabă, am decis să găzduim un eveniment care arată chiar acest fapt: cultura, spiritualitatea sunt deasupra tuturor jocurilor politice și încruntărilor militare.
Precizez faptul, nu lipsit de relevanță, că de mai bine o lună de zile la Naționalul craiovean este în repetiții cu spectacolul „Femeia Mării” ( de Henryk Ibsen, Norvegia) unul dintre cei mai importați regizori contemporani, ucraineanul Andriy ZHOLDAK. Am bănuit noi în 2021, când am perfectat înțelegerea cu dl ZHOLDAK, că acest context internațional în care o țară, Ucraina, este amenințată militar de o putere militară, Rusia, va deveni brusc un punct de încercare pentru… Teatrul Național Craiova? Iată cum, în spiritul acelui dialog universal în care instituția noastră este angrenată de mult timp, este posibil ca două evenimente având reprezentanți ale celor două țări aflate în acest moment în conflict să fie posibile în spațiile teatrului craiovean! Unde este eroarea sau impietatea de care ne-am putea face vinovați? Se poate cultura poziționa împotriva tancurilor cu… artă? Este chiar una dintre misiunile ei majore.
Suntem conștienți de actuala turnură periculoasă care poate escalada militar și geopolitic și ne exprimăm solidaritatea cu Ucraina și cu… Andriy ZHOLDAK. O facem prin viu grai și prin fapte susținându-l chiar în acest moment critic. În nici un caz nu suntem folosiți de propaganda rusească, nu dorim ca numele instituției noastre, membră a Convenției Teatrale Europene încă din 1995, să fie târât în speculații care nu fac decât să sugereze că sprijinim forme de propagandă contrare statului român și intereselor sale imediate.
Ca un amănunt, însă nu lipsit de importanță: la Craiova, pe scena acestui teatru, s-a montat în 1991 (anul când Imperiul sovietic făcea implozie) spectacolul “Frații întru Karamazov”, de dramaturgul britanic Richard Crane, după Dostoievski. Regizor era Faynia Williams din Anglia, iar acolo jucau marii actori Ilie Gheorghe, Tudor Gheorghe, Valentin Mihali, Angel Rababoc. Un spectacol excepțional, meritat cu asupra de măsură de marele scriitor. Așadar, scriitorul care urma să fie omagiat în expoziția pe care ar fi trebuit să o găzduim, oferită de Muzeul Dostoievski din Sankt Petersburg, ar fi revenit la Craiova, nu era un musafir neașteptat!
Vă așteptăm la premiera spectacolului după Henryk IBSEN montat de Andriy ZHOLDAK în luna februarie la Sala Amza Pellea.
Alexandru Boureanu, Manager Teatrul Național „Marin Sorescu” Craiova”
Acesta este răspunsul conducerii TNC „Marin Sorescu” Craiova la demersul nostru jurnalistic de zilele trecute, când Federația Rusă a încercat să realizeze în orașul nostru o operațiune de propagandă și manipulare sub denumirea de „Zilele Culturii Ruse” (oragnizatori principali: Asociația „Amicii Rusiei” și reprezentanța în România a Agenției Federale Rossotrudnicestvo din subordinea Ministerului de Externe al Federației Ruse).
Redacția REPUBLICA OLTENIA a adresat instituțiilor publice (TNC „Marin Sorescu”, Casa de Cultură a Studenților Craiova, Filarmonica Oltenia Craiova, Radio Oltenia Craiova) implicate în această operațiune un apel prin care solicita anularea evenimentului „cultural”… ceea ce s-a și întâmplat.