În vremuri tulburi pentru Mitropolia Olteniei, când doar măsurile de relaxare impuse pe timp de pandemie au mai calmat spiritele în rândul preoților, acțiunile total opuse ca finalitate a doi dintre episcopii ortodocși ai Olteniei, vin să clarifice care sunt, de fapt, rădăcinile spirituale ale răului care pare să cuprindă Biserica Ortodoxă în această regiune.
În timp ce PS Nicodim Episcop al Strehaiei și Mehedințiului, comemora jertfa tinerilor eroi anticomuniști de la Isverna, IPS Irineu, Mitropolitul Olteniei, îi „îmbrățișa” pe preoții turnători ai Securității comuniste, printr-un refuz sistematic de a-i trimite în judecata instanțelor bisericești.
Vă prezentăm, pe scurt, „dialogul surzilor” cuprins în corespondența dintre un creștin ortodox și oficialii Mitropoliei Olteniei pe subiectul judecării preoților securiști.
Sesizarea – 16 ianurie
În ianuarie 2020, un creștin ortodox și membru al Bisericii Ortodoxe Române, se adresa IPS Acad. Dr. Irineu Popa, Arhiepiscopul Craiovei și Mitropolitul Olteniei, solicitând trimiterea în judecata Consistoriului Eparhial al Arhiepiscopiei Craiovei a preoților craioveni Gheorghe Zamfir și Isvoranu Alexandru, care au fost dovediți ca fiind colaboratori ai Securității comuniste.
În sesizare se arată că „faptele comise de cei doi preoți sunt extrem de grave, deoarece aceștia s-au pus în slujba regimului dictaturii comuniste și astfel, au trădat atât jurământul de fidelitate față de Biserica Ortodoxă Română, de Canoanele și Învățătura de Credință a Bisericii, cât și încrederea comunităților pe care le aveau în grijă ca părinți duhovnicești și frățietatea cu preoții colegi de slujire în Biserică”, solicitându-se totodată ca preoților-turnători să li se aplice caterisirea (scoaterea din rândul clericilor), având în vedere probele de necontestat care dovedesc colaborarea benevolă și interesată a celor doi cu Securitatea comunistă.
Acest demers fără precedent reprezintă o „minimă reparație morală adusă persoanelor (preoți, profesori de Teologie, elevi ai Seminarului teologic, credincioși din parohii) care au avut de suferit în urma colaborării preoților craioveni Zamfir și Isvoranu cu Securitatea”.
Irineu cu burta pe carte, Zamfir cu pixul pe nota informativă
Despre cei doi preoți-colaboratori ai Securității comuniste, publicația noastră a mai scris (vezi aici) Reamintim doar câteva detalii semnificative.
Calitatea de colaborator al Securității a fost stabilită pentru pr. Zamfir Gheorghe printr-o sentință definitivă a Curții de Apel București. Preotul fost recrutat în ziua de 30.11.1982 de către Inspectoratul Județean de Securitate Dolj, când slujea ca preot ortodox în comuna Țuglui (Dolj). Motivele recrutării: „în comună domiciliau mai multe persoane cunoscute cu antecedente politice, ca legionari ori membri ai fostelor partide politice, rude ale unor elemente fugite din țară, peste 40 de persoane cadre didactice și medicale care lucrează în comună, dar fac zilnic naveta de la Craiova și în rândul cărora se lansează zvonuri tendențioase”.
In mai 1988, pe când actualul Mitropolit al Olteniei își tocea coatele pe băncile Institului Teologic Ortodox „Saint Serge” din Paris, Zamfir punea mâna pe pix și își turna un confrate. Astfel, în Nota informativă din data de 13.05.1989, acesta informa Securitatea despre intenția preotului D.F. din comuna Rojiște de a fugi din țară în Occident. Într-o discuție cu preotul-turnător, preotul D.F. afirma că „trebuie să găsească neapărat o soluție prin care să poată fugi din țară în Occident”. Turnătorul la Securitate a încercat să-l convingă să renunțe la acest gând spunându-i că „nici cei din Occident nu-și găsesc locuri de muncă” și că mai bine „să-și vadă de treburile parohiei și ale familiei, că are doi copii de crescut”.
Preotul Isvoranu Alexandru a fost verificat de CNSAS în temeiul unei cereri înaintată de ziarul ”Evenimentul Zilei” prin care se solicita verificarea lui, în calitate de redactor al Revistei „Analele Universității din Craiova – Seria Teologie”. Calitatea de colaborator al Securității a fost stabilită pentru pr. Isvoranu Alexandru tot printr-o sentință a Curții de Apel București.
În slujba Securității comuniste, preotul Isvoranu Alexandru a comis fapte chiar mai grave decât acelea de a-i turna pe preoții frați de slujire sau pe enoriașii din parohie. Preotul Isvoranu a pervertit sufletele elevilor de la Seminarul Teologic de la Mofleni, recrutându-i și formând cu aceștia o rețea de turnători cu ajutorul căreia să informeze cât mai eficient Securitatea despre atitudinile anti-regim din rândul elevilor și preoților-profesori de la Seminar.
Această grozăvie rezultă din două documente găsite în Arhivele Securității comuniste: Nota cu colaboratorii elevi dați în legătură rezidentului „Popescu Eugen” (numele conspirativ al preotului Isvoranu) din data de 20.02.1985 și Fișa rezidentului „Popescu Eugen” din data de 24.03.1988 care precizează care sunt colaboratorii elevi ai preotului-turnător.
Primul răspuns al Mitropoliei – 17 februarie
După aproximativ o lună de la depunerea sesizării, Mitropolia Olteniei oferea, din încredințarea IPS Dr. Irineu Popa, un răspuns oficial sub semnătura Consilierului Administrativ Pr. Drd. Trifu Adrian Claudiu și a Inspectorului Bisericesc Pr. Conf. Dr. Adrian Ivan (la cel moment și prodecan al Facultății de Teologie Craiova).
În antet, apare titulatura Corpul de inspecție și control. În răspuns, reprezentanții Mitropoliei precizau că „speța se află în atenția noastră și s-au dispus cele necesare. În prezent, preoții în cauză sunt pensionari, s-au spovedit și au urmat canon de pocăință”.
Solicitarea unor clarificări – 21 februarie
La câteva zile de la primul răspuns oficial formulat de Mitropolia Olteniei, Mitropolitului Irineu i se cere să clarifice câteva exprimări din răspunsul oficial, confecționat în cunoscutul stil bizantino-fanariot: „prin paragraful *vă aducem la cunoștință că speța este în atenția noastră și s-au dispus cele necesare* înțelegeți să aplicați măsura de trimitere în anchetă administrativă și ulterior, în judecata Consistoriului Eparhial a celor doi preoți vinovați de colaborare/poliție politică cu Securitatea comunistă; dacă acel *canon de pocăință* la care se face referire, implică și caterisirea imediată a celor doi preoți vinovați de poliție politică.”
Al doilea (și deocamdată, ultimul) răspuns al Mitropoliei Olteniei – 26 martie
După mai mult de o lună, probabil cu capacitatea de comunicare afectată de pandemia Covid-19, Mitropolia Olteniei răspunde oficial, (tot) din încredințarea IPS Dr. Irineu, sub semnătura Consilierului Administrativ Pr. Adrian Claudiu Trifu și a Secretarului Eparhial Pr. Florin Popescu și comunică reclamantului, „cu frățească dragoste”, că „dosarul este în curs de analiză și cercetare”.
Restul a fost tăcere. Reclamantul a așteptat să se finalizeze „analiza și cercetarea”. A așteptat degeaba…
Cererea de revenire în solicitarea de trimitere în judecată – 25 iunie
După aproximativ trei luni de tăcere absolută a Mitropoliei Olteniei, inițiatorul sesizării transmite o cerere de revenire în solicitarea de trimitere în judecată, având în vedere că starea de urgență a încetat la 15 mai 2020, fapt care ar fi permis organizarea unei sesiuni de judecată a Consistoriului Eparhial.
În solicitare se face precizarea că a trecut deja o jumătate de an de la depunerea sesizării și se cere imperios începerea judecății în Consistoriul Eparhial al celor doi preoți colaboratori ai Securității comuniste. Până la data publicării acestui articol, Mitropolia Olteniei nu a transmis reclamantului niciun răspuns, iar reclamantul s-a adresat Patriarhiei Române și Sfântului Sinod al BOR.
Episcopul Nicodim al Strehaiei și Mehedințiului comemorează Eroii anticomuniști
„Obiectiv Mehedințean” publica în urmă cu aproximativ o săptămână un articol de fond intitulat „Eroii anticomuniști din nordul județului Mehedinți au fost comemorați la Isverna”. Articolul, sub semnătura lui Marian Gherghinescu, prezintă evenimentul organizat la Isverna, în memoria Eroilor anticomuniști mehedințeni.
„A devenit deja o tradiție – se consemnează în articol – ca în prima duminică din luna iulie să fie pomeniți cei trei tineri care au fost uciși în Munții Isvernei de către organele politice ale regimului comunist. Cuvântul de învățătură a fost rostit de către Preasfințitul Părinte Nicodim, Episcopul Severinului și Strehaiei, care a subliniat importanța acestui eveniment din viața comunității, precum și obligația noastră, aceea de a cinsti memoria înaintașilor și a tâlcuit pericopa evanghelică a zilei”.
Martirii anticomuniști comemorați la Isverna sunt tinerii Eugen Bocârnea (student în anul III la Facultatea de Medicină din București), fratele lui, Ion Bocârnea și Gheorghe Eftimiu (elevi în clasa a VIII-a la Liceul „Traian” din Drobeta Tr. Severin). Cei trei tineri au decis să se alăture grupului de partizani anticomuniști din Munții Mehedințiului. În căutarea partizanilor, tinerii au ajuns la Isverna, unde au fost capturați de autoritățile comuniste și împușcați de trupele de Securitate, fără judecată, în ziua de 31 martie 1949.
La evenimentul religios oficiat de Episcopul Nicodim la Isverna, au mai fost pomeniți și preoții Victor Doman (Parohia Isverna) și Ilie Isverceanu (Parohia Busești), care au suferit în temnițele comuniste.
De ce nu-i “execută” Mitropolitul pe Zamfir și Izvoranu?
Atitudinea Mitropolitului Irineu de a refuza sistematic judecarea, în Consistoriul Eparhial, a celor doi preoți-turnători ai Securității comuniste se înscrie în strategia generală a administrației BOR de a amâna clarificarea zonelor întunecate din trecutul relației BOR cu regimul comunist. Recent, am fost martorii glorificării Episcopului Pimen – decedat din cauza infectării cu Covid-19 – înmormântat cu fast, pomenit ca mare păstor al creștinilor din Suceava etc. deși a fost printre ierarhii BOR pe care instanța i-a confirmat, fără niciun dubiu, ca turnători ai Securității comuniste.
Sub conducerea Mitropolitului Irineu, Arhiepiscopia Craiovei a fost transformată în „cuibușor” călduț pentru foștii colaboratori ai Securității comuniste – să ne reamintim faptul că preoții-turnători Zamfir și Isvoranu au ieșit la pensie ca profesori universitari ai Facultății de Teologie din Craiova, nederanjați în vreun fel de mitropolit – dar și într-o „corporație” orientată spre afaceri financiare foarte lumești. Este un fapt cunoscut în rândul preoților olteni că mitropolitul Irineu exercită un control aproape absolut asupra resurselor financiare ale Eparhiei, ajutat fiind de personaje controversate din rândul comunităților monahale (între care se remarcă o foarte loială monahie) și de o „elită” preoțească formată din protopopi, consilieri și inspectori ai aparatului administrativ bisericesc.
Nu în ultimul rând, relațiile mitropolitului Irineu cu personaje controversate din mediul politic cu ajutorul cărora a obținut diverse beneficii financiare și nu numai, completează tabloul trist al unei eparhii ortodoxe transformată în feudă personală de un om care se dovedește a fi un abil politician și un eficient manager, dar care pare a fi aproape total lipsit de vreo chemare pentru monahism, slujire preoțească și iubire de Dumnezeu și de oameni.
Totuși, încă există speranță. În Biserica Ortodoxă Română mai sunt și ierarhi care își fac datoria față de Dumnezeu și de neamul românesc, așa cum este și Episcopul Nicodim al Mehedințiului. Evlavia acestuia față de Eroii anticomuniști din Mehedinți este cunoscută, iar stângăciile lui în cele ale administrației bisericești – să punctăm deocamdată, doar că o parte din foștii colaboratori ai Presfințitului Nicodim l-au părăsit (trădat?), după ce i-au provocat multe probleme și se regăsesc, în prezent, printre inspectorii și consilierii Mitropolitului Irineu – sunt iertate de grija permanentă pe care o arată pentru obștile mânăstirești și pentru săracii din episcopia pe care o conduce.
Din păcate, însă, cu o singură floare a slujirii lui Hristos nu se poate face grădină duhovnicească din Oltenia ortodoxă scufundată în rătăcire spirituală și în regres demografic, economic și cultural. Într-un mod ironic, dar folositor ca lecție de istorie, Dumnezeu îngăduie oltenilor să fie păstoriți de un mitropolit după chipul celor mai mulți dintre ei…
…iar această tristă priveliște ne duce cu gândul la ce spunea părintele Arsenie Boca: „Vreţi preoţi buni? Naşteţi-i!”