Consilierul local PSD al Craiovei și managerul Bibliotecii Județene ”Alexandru și Aristia Aman”, fratele mason Dindirică Lucian Costin
Prima parte a anchetei noastre jurnalistice poate fi lecturată -aici-.
***
Am lăsat la urmă cazul fratelui mason Dindirică Lucian Costin datorită importanței și gravității. Dl. Dindirică Lucian Costin nu este doar un simplu consilier local PSD, ci totodată, este cadru universitar al Universității din Craiova, managerul unei importante instituții de cultură din Craiova și mai ales, unul dintre colaboratorii Mitropoliei Olteniei și apropiații mitropolitului Olteniei, IPS Irineu Popa.
Altfel spus, în cazul fratelui mason Dindirică Lucian Costin avem o evidentă situație de incompatibilitate morală între, pe de o parte, apartenența la Masonerie și pe de altă parte, calitatea de membru al Bisericii Ortodoxe Române, de colaborator al Mitropoliei Olteniei și apropiat al Mitropolitului IPS Irineu Popa.
Fratele mason Dindirică Lucian Costin este absolvent al Facultății de Teologie din Craiova. Dat fiind nivelul de înaltă calitate al activității universitare a cadrelor didactice din Facultatea de Teologie Craiova, se poate presupune că dl. Dindirică Lucian Costin a aflat, în perioada studenției, că apartenența la Masonerie este incompatibilă cu calitatea de creștin, de membru al Bisericii Ortodoxe Române.
Dl. Dindirică Lucian Costin a practicat o vreme meseria de jurnalist, ca angajat al postului de televiziune Realitatea TV, în perioada în care patronul era actualul deținut de drept penal, dl. Sorin Vântu. Dl. Dindirică Lucian Costin a căutat permanent, folosindu-se de calitatea de jurnalist și corespondent al postului de televiziune Realitatea TV, să se regăsească în preajma unor persoane influente din mediul politic și bisericesc din Craiova, o atitudine oarecum firească pentru orice tânăr doritor să acceadă la o carieră publică.
În spațiul Bisericii Ortodoxe Române, fratele mason Dindirică Lucian Costin s-a numărat printre apropiații Mitropolitului IPS Teofan, pe care probabil l-a consiliat, în privat, în probleme de mass-media, în primii ani de activitate ai ierarhului. După întronizarea Mitropolitului IPS Irineu, fratele mason Dindirică Lucian Costin va dezvolta, cum vom arăta în continuare, o colaborare bogată cu acesta, atât la nivel universitar și cultural, cât și ca apropiat al acestui ierarh.
După o perioadă în care a dobândit o imagine publică tot mai vizibilă – deși oarecum controversată, în presa locală fiind relatate unele situații discutabile în care ar fi fost implicat, vezi publicația craioveană „Indiscret” (sursa) – dl. Dindirică Lucian Costin devine, din jurnalist de televiziune, manager al Bibliotecii Județene „Alexandru și Aristia Aman” din Craiova. Lipsa oricărei legături directe, la acel moment, a dl. Dindirică Lucian Costin cu mediul cultural din Craiova și în general, cu ideea de act cultural, a permis răspândirea, în comunitate, a zvonului că numirea în calitatea de manager al celei mai importante biblioteci din Dolj, a fost susținută politic.
Într-o anumită măsură, acest zvon pare a fi confirmat de faptul că, ulterior, dl. Dindirică Lucian Costin începe o carieră de mare succes în viața politică locală, implicându-se activ în PSD și fiind recompensat, probabil pentru eficiența și intensitatea implicării, cu funcția de consilier local. Celor inițiați în micile taine ale vieții politice din Craiova, le este cunoscut faptul că, în ciuda succesului din primii ani de carieră politică, dl. Dindirică Lucian Costin se află într-o situație oarecum încurcată în PSD Craiova.
Un moment bizar în cariera politică a dl. Dindirică Lucian Costin a fost retragerea, în august 2015, din funcția de consilier local, invocând motive personale și dorința de a evita intrarea în incompatibilitate cu anumite proiecte de viitor (sursa), retragere urmată, la doar câteva zile, de numirea acestuia ca Președinte al controversatei Asociații „Craiova Capitală Europeană a Culturii 2021” (sursa), înființată în cadrul încercării Primarului de atunci al Craiovei, Lia Olguța Vasilescu, de a obține titlul de Capitală Culturală Europeană 2021. Este deja de notorietate scandalul declanșat în legătură cu lipsa de transparență în utilizarea banilor de la bugetul Primăriei Craiova de către această asociație și dosarul penal deschis de DNA. (sursa 01)/(sursa 02)
Dar să lăsăm deoparte cariera politică a fratelui mason Dindirică Lucian Costin și să prezentăm dovezile despre apartenența la Masonerie.
În declarația de interese Nr.21/20.07.2016, de început de mandat, depusă la Primăria Craiova (sursa), dl.Consilier local PSD al Craiovei, Dindirică Lucian Costin prezintă asociațiile și fundațiile unde este membru: ”Asociația Craiova Capitală Europeană a Culturii 2021”, Fundația ”Alexandru și Aristia Aman”, Asociația ”Părinți pentru Ora de Religie” (filiala Dolj), Asociația Națională a Bibliotecarilor și Bibliotecilor Publice din România. Nici urmă de apartenența la Masonerie.
Observăm, iarăși, ca și în cazul celorlalți frați masoni cu funcții publice în administrația publică pe care i-am amintit, aceeași evoluție a apariției, în declarațiile de interese, a momentului în care este asumată calitatea de membru al Masoneriei.
Astfel, în declarația de interese Nr.15/12.06.2017, depusă la Primă Craiovei, în calitate de Consilier local PSD (sursa), precum și în declarația de interese Nr.3714/13.06.2017, depusă la Biblioteca Județeană ”Alexandru și Aristia Aman” (sursa), în calitate de manager, fratele mason Dindirică Lucian Costin își asumă apartenența la Masonerie, declarând că este membru în Asociația MLNR – Basarab, adică în Marea Lojă Națională din România, loja Basarab.
Dacă în cazul celorlalți masoni amintiți în această anchetă jurnalistică este vorba de niște simpli creștini, fără vreo implicare importantă în viața Bisericii creștine, în cazul fratelui mason Dindirică Lucian Costin vorbim despre un membru mirean important al Bisericii Ortodoxe Române, absolvent de învățământ teologic univesitar, autor de cărți de Teologie și Istorie a Bisericii și unul dintre apropiații Mitropolitului Olteniei, IPS Irineu Popa.
Vă prezentăm câteva informații care dovedesc că fratele mason Dindirică Lucian Costin este foarte implicat în activitatea Mitropoliei Olteniei, implicit, în viața Bisericii Ortodoxe Române și că este unul dintre apropiații colaboratori ai Mitropolitului IPS Irineu Popa:
Colaborarea dintre Mitropolia Olteniei și Biblioteca Județeană ”Alexandru și Aristia Aman” în organizarea Simpozionului Internaţional „Stat şi societate”. La ediția din acest an a simpozionului, în ziua de 25 octombrie 2017, fratele mason Dindirică Lucian Costin a prezentat, în cadrul Secțiunii „Discurs şi retorică în societatea contemporană”, lucrarea intitulată „Dialog, viziune şi convergentă interdisciplinară: Facultatea de Teologie din Craiova şi Biblioteca Aman”. (sursa)
Organizarea Simpozionul Naţional cu tema „Familia şi provocările ei actuale” (2-4 mai 2017) de către Arhiepiscopia Craiovei, prin Sectorul cultural, în parteneriat cu Facultatea de Teologie din Craiova, Biblioteca Judeţeană „Alexandru şi Aristia Aman” şi Asociaţia „Părinţi pentru copii – Oltenia”. În cadrul acestei acțiuni, a fost lansat volumul „Paradigma creştină a unei Europe unite. Educaţia religioasă: valenţe, exigenţe, finalităţi”. Lucrarea este coordonată de fratele mason Dindirică Lucian Costin, care a îndrumat activitatea unui grup de editori format din preoți ortodocși și cadre universitare ale Facultății de Teologie din Craiova: Pr. Conf. Dr. Adrian Ivan, Pr. Conf. Dr. Adrian Boldişor, Pr. Lect. Dr. Ioniţă Apostolache (volum apărut la Editura Mitropolia Olteniei și Editura Universitaria, Craiova, 2017). (sursa)
Organizarea Simpozionului internaţional „Constantin Brâncuşi – artistul tuturor culturilor”, de către Facultatea de Teologie din Cetatea Băniei, împreună cu Biblioteca Judeţeană „Alexandru şi Aristia Aman”, în iunie 2016. (sursa)
Decorarea fratelui mason Dindirică Lucian Costin, de către Mitropolitul IPS Irineu, din partea PF Patriarh Daniel, cu diploma şi medalia omagială „Sfântul Ioan Gură de Aur”, în calitate de colaborator al Ziarului Lumina, principala publicație a Bisericii Ortodoxe Române. (sursa)
Evident, o prietenie atât de strânsă trebuie onorată, astfel că Biblioteca judeţeană „Alexandru şi Aristia Aman” organizat încă din 2015, în ziua de 23 iulie, „un eveniment aniversar de înaltă ţinută academică în cinstea Înaltpreasfinţitului Părinte Irineu, Arhiepiscopul Craiovei şi Mitropolitul Olteniei. Activitatea, aşezată sub genericul „Personalităţi Doljene”, a avut în centru o expoziţie omagială de carte cu cele mai importante titluri din opera scrisă a Părintelui Mitropolit. Manifestarea a fost pregătită cu multă grijă de domnul Lucian Dindirică, directorul prestigioasei instituţii de cultură”, așa cum ne informează site-ul Mitropoliei Olteniei. (sursa)
Fratele mason Dindirică Lucian Costin a găsit resurse să promoveze și alți membri ai elitei teologice din jurul Mitropolitului IPS Irineu Popa, astfel că tot în anul 2015, în luna aprilie, se organizează la Biblioteca Județeană „Alexandru și Aristia Aman” un „evenimentul cultural Personalități ale culturii doljene: Evocarea preotului Alexandru Isvoranu”, iar „iniţiativa i-a aparţinut domnului dr. Lucian Dindirică, director al Bibliotecii judeţene, fost student al părintelui profesor”, cum ne informează același site al Mitropoliei Olteniei. (sursa)
Fratele mason Dindirică Lucian Costin se regăsește și în grupul de iniţiativă pentru filiala de Dolj a Asociaţiei „Părinţi pentru ora de Religie”, organizație neguvernamentală înființată cu binecuvântarea Bisericii Ortodoxe Române: prof. Silvia Cârţu, director la Şcoala Ginazială „Mihai Eminescu” din Craiova, dr. Lucian Dindirică, directorul Bibliotecii Judeţene „Alexandru şi Aristia Aman”, conf. dr. Gabriela Rusu Păsărin, cadru didactic la Facultatea de Litere din Craiova, prof. Carmen Daşoveanu, director al Colegiului Tehnic „Constantin Neniţescu” şi prof. Iulia Manda, profesor de religie la Colegiul naţional „Gheorghe Chiţu” din Craiova. (sursa).
Exemple privind colaborarea fratelui mason Dindirică Lucian Costin cu Mitropolitul Olteniei și eparhia locală a Bisericii Ortodoxe Române sunt cu mult mai multe. Precizăm – obiectivitatea ne obligă – faptul că, la începutul colaborării lui cu Mitropolia Olteniei, probabil dl. Dindirică Lucian Costin nu era mason. Credem că această calitate de frate mason este necunoscută de Mitropolitul Olteniei IPS Irineu Popa și probabil că dl. Dindirăc Lucian Costin nu a comunicat-o mitropolitului, pentru a beneficia în continuare de strânsa prietenie cu unul dintre cei mai influenți ierarhi ai Bisericii Ortodoxe Române.
Fratele mason Dindirică Lucian Costin a făcut eforturi de a-și construi cariera academică folosind subiecte din spațiul Istoriei Bisericii, dovadă teza de doctorat cu titlul “MIRON CRISTEA. PATRIARH, REGENT ȘI PRIM-MINISTRU”, despre care publicația noastră a sesizat atât Universitatea din Craiova, cât și Consiliului Naţional de Etică a Cercetării Ştiintifice, Dezvoltării Tehnologice şi Inovării, că se află sub suspiciunea plagiatului. (sursa)
Fratele mason Dindrică Lucian Costin a uitat, probabil, ce declara în 2014, prezent fiind alături de Mitropolitul Olteniei IPS Irineu Popa, la un eveniment festiv dedicat Facultății de Teologie Craiova (pe care a absolvit-o în anul 2002): „Pot spune că este locul în care am întărit şi mai mult legătura mea cu Dumnezeu. Aici am învăţat cum să mă raportez creştineşte la problemele de viaţă, am descoperit faptul că tradiţia noastră culturală este una creştină, am realizat cât de mult înseamnă şi câtă bucurie poate aduce ajutorul acordat celor aflaţi în suferinţă. Facultatea de Teologie din Craiova a făcut din mine un misionar al crezului ortodox pe care îl împărtăşesc din toată inima oamenilor din contextul activităţii mele profesionale.” (sursa)
În concluzie, fratele mason Dindirică Lucian Costin se află într-o gravă incompatibilitate, prin faptul că, deși absolvent de studii superioare teologice, colaborator al Mitropolitului Olteniei și puternic implicat în viața academică a Bisericii Ortodoxe Române, a acceptat să fie membru al Masoneriei.
O incompatibilitate atât funcțională, că nu poți merge și la Sfânta Liturghie, și la ceremoniile masonice dedicate Marelui Arhitect, cât și morală, că nu poți sluji la doi stăpâni…
Cum sunt sancționați de către Biserică, creștinii rătăciți în Masonerie
În ziua de 11 martie 1937, Nicolae Bălan al Ardealului a prezentat, în şedinţa Sfântul Sinod, un studiu despre Masonerie, care pătrunsese și în interiorul Bisericii Ortodoxe Române. În cartea România masonică – origini controversate. Ritualuri secrete. Simboluri magice. Misterele numerelor și ale Templului Masonic. Francmasoneria. (Editura Teșu, Bucureşti, 2005), scriitorul evreu Teșu Solomovici descrie astfel adoptarea de către Sfântul Sinod al BOR, a hotărârii de condamnare a Masoneriei:
„Miron Cristea, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, ar fi spus atunci: Francmasoneria a murit, Dumnezeu s-o ierte! Culmea e că patriarhul care prezida Sfântul Sinod în 1937 era el însuşi mason. Care n-a ştiut însă să reziste presiunilor regale. Carol al II-lea decisese să domnească ca suveran absolut, desfiinţase partidele politice, nu avea nevoie de o Francmasonerie oficiala activa. Aşa că a obţinut sprijinul Sinodului Bisericii Ortodoxe Române pentru a împinge Masoneria Română în adormire”
Deși condiționată de contextul social-politic tensionat al epocii, hotărârea Sfântului Sinod al BOR de condamnare a Masoneriei este întemeiată canonic. Această hotărâre sinodală este în vigoare și în prezent, pentru BOR nu a adoptat vreo altă hotărâre prin care să anuleze condamnarea Masoneriei sau să îngăduie creștinilor botezați în Hristos, membri ai BOR, să fie și membri ai Masoneriei. Vă oferim câteva fragmente din hotărârea de condamnare a Masoneriei:
„Biserica osândeşte Francmasoneria ca doctrină, ca organizaţie şi ca metodă de lucru ocultă şi în special pentru următoarele motive:
- Francmasoneria învaţă pe adepţii ei să renunţe la orice credinţă şi adevăr revelat de Dumnezeu, îndemnându-i să admită numai ceea ce descoperă cu raţiunea lor. Ea propagă astfel necredinţa şi lupta împotriva creştinismului, ale cărui învăţături sunt revelate de Dumnezeu (…)
- Francmasoneria propagă o concepţie despre lume panteist-naturalistă, reprobând ideea unui Dumnezeu personal, deosebit de lume şi ideea omului ca persoană deosebită, destinată nemuririi.
- Din raţionalismul şi naturalismul său, Francmasoneria deduce în mod consecvent o morală pur laică, un învăţământ laic, reprobând orice principiu moral”heteronom” şi orice educaţie, ce rezultă din credinţa religioasă şi din destinaţia omului la o viaţă spirituală eternă. Materialismul şi oportunismul cel mai cras în toate acţiunile omului, este concluzia necesară din premisele Francmasoneriei.
- În lojile francmasone se adună la un loc evreii şi creştinii, iar Francmasoneria susţine, că numai cei ce se adună în lojile ei cunosc adevărul şi se înalţă deasupra celorlalţi oameni. Aceasta însemnează că creştinismul nu dă nici un avantaj în ce priveşte cunoaşterea adevărului şi dobândirea mântuirii membrilor săi.
- Francmasoneria practică un cult asemănător celui al misterelor precreştine. Chiar dacă unii adepţi ai ei nu dau nici o însemnătate acestui cult, se vor găsi multe spirite mai naive asupra cărora acest cult să exercite o oarecare forţă cvasi-religioasă. În orice caz, prin acest cult, francmasoneria vrea să substituie oricare altă religie, deci şi creştinismul.
- Francmasoneria luptă împotriva legii naturale, voită de Dumnezeu, conform căreia omenirea e compusă din naţiuni. Biserica Ortodoxă, care a cultivat întotdeauna specificul spiritual al naţiunilor şi le-a ajutat să-şi dobândească libertatea şi să-şi menţină fiinţa primejduită de asupritori, nu admite această luptă, pentru exterminarea varietăţii spirituale din sânul omenirii.
Biserica va îndemna intelectualii români, care se dovedesc a face parte din loji, să le părăsească. În caz contrar, Frăţia Ortodoxă Română, extinsă pe toată ţara va fi îndemnată să izoleze, pe cei ce preferă să rămână în loji. Biserica le va refuza la moarte slujba înmormântării, în caz că până atunci nu se căiesc. De asemenea le va refuza prezenţa, ca membri în corporaţiile (slujbele, adunările, organizațiile etc.) bisericeşti.” (sursa)
Solicitat de o publicație centrală, să exprime punctul de vedere al Patriarhiei Române cu privire la Masonerie, fostul purtător de cuvânt al BOR a declarat, la sfârșitul anului 2014: „Poziţia Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe de prin anii 1937 cu privire la Masonerie este astăzi neschimbată”. (sursa01)/(sursa02)
Numeroși părinți mărturisitori și teologi ai Bisericii Ortodoxe Române au condamnat Masoneria, în scrierile și predicile lor.
Vă oferim două exemple notabile.
Părintele Gheorghe Calciu Dumitreasa, celebrul dizident anticomunist și luptător pentru Drepturile Omului, spune despre Masonerie: „Nu poate să fie pozitivă pentru noi, creștinii. (…) După cum afirmă cu dovezi în cartea lui James Holly, un fost mason, protestant, baptist din partea de Sud a SUA, masoneria este o creație satanică. Și eu cred acest lucru! (…) Nu este adevărat că masonii își păstrează credința creștină.” (sursa)
Marele teolog și părinte Dumitru Stăniloae spunea despre Masonerie: „Eu nu prea sunt pentru ecumenism; a avut dreptate un sârb, Iustin Popovici, care l-a numit pan-erezia timpului nostru. Eu îl socotesc produsul Masoneriei; iar relativizează credinţa adevărată: de ce să mai stau cu ei care au făcut femeile preoţi, care nu se mai căsătoresc, iar în America, Anglia şi alte ţări au legiferat homosexualitatea”. (sursa)
Masoneria este condamnată și de Biserica Romano Catolică, în termeni foarte clari:
„Biserica Catolică și Loja nu pot fi niciodată reconciliate. Francmasoneria învață o religie a naturalismului, indiferent dacă acesta plânge, persecută, blasfemiază, se angajează în filantropie sau se comportă politicos. Francmasoneria tratează toate religiile ca fiind egale, dar inferioare înțelepciunii ei gnostice. Din nefericire, profunzimea savuroasă a ofertei nu se manifestă niciodată din umbra secretului. Chiar și după ce un om a luat toate gradele cunoscute în conacul masonic, el nu va fi mai luminat decât atunci când a început, dar va fi cu mult mai departe de Hristos, Lumina adevărată. Marele arhitect al Francmasoneriei nu este Sfânta Treime – Dumnezeu-Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt – al creștinilor.” (sursa)
Rezultă foarte clar că un creștin nu poate să fie membru al Francmasoneriei.
Care va fi reacția Mitropolitului Olteniei IPS Irineu Popa?
În calitate de ierarh al Bisericii Ortodoxe Române și trebuie spus, de teolog cu o înaltă pregătire dogmatică, Mitropolitul Olteniei IPS Irineu Popa are datoria de a-și exprima punctul de vedere cu privire la apartenența la Francmasonerie a creștinilor ortodocși care se regăsesc între cei pe care i-am prezentat în cele două părți ale anchetei noastre jurnalistice. Faptul că printre francmasonii prezentați aici, se numără fratele mason Dindrică Lucian Costin – absolvent al Facultății de Teologie din Craiova, colaborator al Arhiepiscopiei Craiovei și unul dintre apropiații lui – impune Mitropolitului Olteniei să-și exprime punctul de vedere cât mai curând și conform cu hotărârile Sfântului Sinod și cu Canoanele Bisericii Ortodoxe Române.
Dacă va aplica fraților masoni prezentați aici, măsurile stabilite de Biserică – apelul la căința lor publică, renunțarea la calitatea de membru al Masoneriei, urmarea canonului de pocăință stabilit de ierarh etc. sau în cazul în care aceștia refuză să părăsească Masoneria, îi va opri de la participarea la Sfânta Liturghie și va aplica asupra lor toate canonele stabilite de Biserică pentru eretici – atunci Mitropolitul Olteniei IPS Irineu va reconfirma că este unul dintre teologii importanți ai Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române și totodată, că își asumă și aplică fără ezitare Canoanele Sfintei Biserici.
Dacă nu va aplica măsurile stabilite de Biserică pentru condamnarea masonilor și ereticilor, atunci Mitropolitul Olteniei IPS Irineu va lăsa impresia că îngăduie ca masonii să fie membri ai Bisericii, ca aceștia să influențeze activitatea ierarhilor Bisericii și poate chiar mai grav, ca masonii să impună ierarhiei Bisericii compromisuri imorale care, prin efectele lor, sunt nocive pentru viața Bisericii Ortodoxe Române.
Așteptăm cu interes reacția Mitropolitului Olteniei, dar și a Patriarhiei Române. (Va urma)